Inici
linia blanca
Any jubilar de sant Fructuós
linia blanca
Actes del martiri de sant Fructuós
linia blanca
Què és un Any Jubilar
linia blanca
Pregària i lema de l'any jubilar
linia blanca
Objectius
linia blanca
Condicions per rebre el jubileu
linia blanca
Els llocs jubilars
linia blanca
Projectes jubilars
linia blanca
Publicacions i escrits
linia blanca
Organització i enllaços
  AGENDA       NOTÍCIES       VÍDEOS   17 de setembre de 2019
 
Notícies Notícies

EL PESSEBRE BANCAJA VISITA TARRAGONA AQUEST ANY JUBILAR. ESTARÀ UBICAT EN EL MERCAT CENTRAL.


Del 28 de novembre de 2008 al 6 de gener de 2009, dins de l´Any Jubilar commemoratiu del martiri dels sants Fructuós, bisbe, i Auguri i Eulogi, diaques, serà possible admirar el Pessebre Bancaja. Estarà ubicat a l´antic Mercat Central (en vies de remodelació), situat a la Plaça Corsini de Tarragona.

El Pessebre Bancaja es va exposar per primera vegada el 1996 i, des d´aleshores, ha estat a València, Alacant, Sogorb (Castelló), Madrid, Barcelona, Castelló, Mallorca, Albacete, Canàries i Sevilla.

El Pessebre Bancaja, un dels pessebres més grans del món, narra la història del naixement de Jesús i té el seu començament fa més de 2000 anys, ja que aquesta narració arrenca alguns anys abans del naixement, amb Maria i Josep, encara no acomiadaments, a Natzaret. Segueix a Pessebre, on Maria va donar a llum i acaba a Egipte on van haver de fugir per eludir l´amenaça d´Herodes.

* NATZARET constitueix el primer gran escenari del Pessebre. El panorama reprodueix escenes de la vida diària i especialment els fets i personatges de més rellevància: la fusteria de Josep, la font de Maria, la divulgació de l´edicte d´empadronament i l´Anunciació.
* BETLEM és el segon escenari. Josep i Maria es veuen obligats a abandonar Natzaret per l´empadronament. Maria, té proper el dia que donarà a llum, i Josep s´acosten a la Porta de Betlem. La ciutat de Jerusalem es divisa, amb les muralles que protegeixen el temple i el palau d´Herodes. Escenes quotidianes com el safareig, un pastor amb un ramat, uns nens jugant ... Són l´avantsala de l´estable, escena principal del Pessebre. Pastors, Reis Mags, l´àngel que anuncia la Bona Nova són el panorama final d´aquesta part.
* EGIPTE és l´últim escenari i s´inicia amb l´escena del descans. Josep, Maria i Jesús reposen sota dues grans palmeres al costat de les botigues dels beduïns, ja fora de l´amenaça d´Herodes, que amb el seu decret amenaçava la vida de Jesús.

El segueixen les escenes del port egipci, els vaixells i les sitges, per acabar amb les piràmides i el paisatge característic d´una terra marcada pel curs del riu Nil. En definitiva una gran obra, diguem-ne escultòrica, per rememorar la història del naixement de Jesús.

LES FIGURES

Un dels propòsits en realitzar aquest Pessebre, ha estat el d´humanitzar els seus principals protagonistes, així com la resta de personatges històrics que hi intervenen. No oblidem que Josep i Maria van ser persones anònimes, humils... Els nostres artistes s´han apropat en la mesura del possible a la veritat històrica i documental d´aquell moment. La totalitat de les figures han estat confeccionades en fang cuit de forma totalment artesanal.

Els vestits que porten els habitants de Natzaret han estat dissenyats a partir d´unes il · lustracions de William Hole, extretes del llibre Vida de Jesús del pare José M ª. Bover, sj. Les figures de Josep i Maria s´han reproduït amb fidelitat històrica, ja que es casaren amb aproximadament 27 i 18 anys, respectivament. Per això, Josep ha estat representat com un home jove, igual que Maria.

La vestimenta del centurió i dels guàrdies romans s´ha tret del llibre de William Barclay Jesús de Natzaret. Per altra banda, la indumentària del poble jueu està inspirada en les il · lustracions de William Hole en el llibre Vida de nostre Senyor Jesucrist.

La vestimenta de les dones a Betlem consistia en un mantell fistonada generalment per dos franges vermelles o blaves, amb el qual cobrien pudorosament el seu cabell, una túnica cenyida a la cintura amb un ample cinturó de cuir i unes sandàlies lligades amb corretges.

Els pastors tenen curiosos detalls com les canelleres, el sarró foradat i el ganivet de pastor enfundat en una banya, que servia per fer petites incisions a les ovelles i alleugerir la seva pressió sanguínia perquè, acotades, se´ls acumulava la sang al cap.

LA AMBIENTACIÓ

Natzaret era un poble enclavat en una muntanya escarpada, caracteritzat per les seves cases blanques, quadrades, adornades amb gelosies i construïdes amb pedra i arrebossat. La vegetació es componia de maduixeres, oliveres, figueres de moro, pomeres, figueres, palmeres...

Betlem —que el seu nom complet era Betlem Efrat (que vol dir casa de pa fecunda)— tenia una certa rellevància per la seva proximitat a Jerusalem. La seva població superava els 300 habitants i les seves cases estaven construïdes amb pedra blanca hierosolimitana.

Egipte amb el seu gran port del Caire a la desembocadura del Nil, era ric en multitud de productes que eren exportats al port d’Ostia. L’ambient erosionat en contrast amb les fèrtils vessants del Nil fa d´aquest un paratge extrem.

S´ha intentat ressaltar detalls per ambientar bé les tres zones: Natzaret, Betlem i Egipte. Detalls com la mezuzah que era una petita capella que es col · locava en les façanes de les cases que contenia un pergamí amb el Shema, fragment del llibre 5è de la Torà, anomenat Deuteronomi. Quan els jueus entraven o sortien de les seves cases besaven la mezuzah, i es tocaven el front i el cor perquè la paraula de la Torà havia d´estar al front, a la boca i el cor. El rellotge de sol de l´entrada a Betlem ornat amb dibuixos hebreus, a la part superior l´estrella del rei David i la lletra "kaf", onzena de l´alfabet hebreu ...

Un carrer de Natzaret, les sitges d´una casa egípcia rica, nens agafant figues, la fusteria de José, la font de Maria, la sinagoga, l´edicte, la porta de Betlem, el temple de Jerusalem, la plaça de Betlem, el joc del molí, el naixement de Jesús, la paridera, les piràmides de Gizeh ... Tot per recrear l´ambient més real a tota l´obra.

LES DADES

3.000 kg. de fibra de vidre, 300 kg. de pintura, 30.000 watts de llum i so, 300 focus per il · luminació, 6 quilòmetres de cable elèctric, 12 camions trailer per al seu trasllat, 1.200 figures i més de 20.000 hores de treball han estat necessaris per a la realització tècnica d´aquest pessebre.

Com a detall d´aquesta descomunal obra podríem posar com a exemple l´arbre de l´empadronament a Betlem. Per a realitzar s´han confeccionat 95.000 fulles, de conformitat amb el següent procés: en primer lloc i partint d´un encuny de sis fulles de llautó unides per un eix, s´hi enrosca a aquest un fil de filferro, que, soldat amb altres, van formant les branques.

Les fulles han estat pintades a l´oli en tres tonalitats diferents de color verd. L´arbre assoleix una alçada de 1,15 m d´alt per 90 centímetres d´ample.

Un altre detall, per exemple, és la confecció del joc del molí. És un dels jocs més antics del món. Un dels taulers aparèixer gravat en una llosa del sostre del temple de Kürna, a Egipte, construït l´any 1400 a. J.C. Es va descobrir un altre en les excavacions de la primera ciutat de Troia.

L´Alquerc o joc del molí que mostra el pessebre correspon a la versió més antiga i que enfronta a dos jugadors, cadascun d´ells amb nou fitxes d´un color.

Amb aquestes dades i exemples volem traslladar als visitants, el lliurament i la dedicació amb la qual s´ha realitzat ja que en cap cas s´ha perdut el detall dins d´aquesta obra de 300 m quadrats.
(Informació facilitada per Fundación Bancaja)



 

Calendari
Dl Dm Dc Dj Dv Ds Dg
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

arquebisbat de tarragona


WEB PATROCINADA PER